Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Pere Gilart

Pere Gilart

Ara de ràdio, però a més a més sempre he estat de poble, d'esports, de lletres, de cau, de fer-m'ho a casa, de rialla fàcil, de lligar caps i d'ajudar a les padrines a pujar la compra a la cinta. Això sí, mai de posar pals a les rodes, així que som-hi!

Opinió

Digues-m'ho a la cara

"Papa, va" o "papa, prou" van ser dues de les frases que quan era petit sovint sentia dir a la meva germana adolescent quan anàvem en família a qualsevol lloc públic. Era força habitual haver d'aturar-nos pel carrer cada dos per tres perquè el senyor s'aturava a parlar amb algú. Aquell sentiment de vergonya que sentien uns fills adolescents constantment preocupats per la seva imatge i el "què diran" va deixar pas a un sentiment totalment contrari, el d'orgull i satisfacció, com diria aquell. En aquell moment no era conscient del valor de ser curiós, de preguntar i d'interessar-se per les coses que passen al teu voltant. Avui en dia, més d'un cop m'han associat a ell per la manera de gesticular, d'entonar la veu o de l'actitud en una conversa. Aquestes característiques, al meu entendre virtuts, poden ser cabdals en professions de contacte amb la gent, com la periodística, però, en definitiva, crec que hauríem de considerar-les importants per a qualsevol feina que impliqui més que una sola persona, és a dir, totes.

Arran d'això m'he hagut de fer la següent pregunta: seria el meu pare igual d'hàbil comunicant i socialitzant amb la gent cara a cara si a l'edat de 3 anys li haguessin posat una tauleta tàctil a les mans, als 7 una consola i als 10 li haguessin obert un compte a Facebook? N'estic convençut que no. No vull donar a entendre que les tecnologies de la comunicació només tenen un aspecte negatiu en aquells que les utilitzen; de fet, jo mateix soc nadiu digital, la meva generació ha interactuat amb la tecnologia des de les primeres etapes de la infantesa i té un coneixement i un domini notable de les seves aplicacions. Un contrast clar respecte a la generació de la meva padrina. "Deixa aquest aparato", m'ha dit algun cop referint-se al telèfon mòbil. Jo miro d'explicar-li que per fer el que he fet en els darrers deu minuts que fa que m'observa ella hauria d'haver invertit un matí sencer anant a fer la compra, passant pel banc i per correus. Ara bé, relacionar-te amb algú cara a cara, dubto que pugui ser igualat per cap experiència tecnològica, i per això quan estic per la meva padrina, hi estic, i el mòbil procuro tenir-lo ben guardat.

Ho hem de reconèixer. Som uns autèntics cracs gestionant la nostra identitat digital i fent créixer la nostra reputació a Instagram o compartint contingut a Facebook. Diuen que mirem el mòbil 150 vegades en un dia i que no passem ni una hora en revisar els missatges de Whatsapp. Passem bona part del temps comunicant-nos, però en molts casos davant d'una pantalla, fins al punt que hi ha gent que li costa mantenir una conversa, fins i tot si és telefònica. Aquest no és un tema de discussió nou, més aviat està esdevenint un tòpic en els darrers anys i sempre resulta interessant posar-hi una mica de llum. El Sant Jordi de l'any passat em va caure a les mans el llibre En defensa de la conversació, de Sherry Turkle, una psicòloga americana. Es dedica a investigar com la fugida de la conversa que hem experimentat en els últims anys ha debilitat les nostres relacions socials, la nostra creativitat i la nostra productivitat. També les conseqüències que té el fet de no parlar cara a cara amb nosaltres mateixos, amb la família, els amics o les nostres parelles sentimentals, però també el no fer-ho en l'àmbit de l'educació i el món laboral. Turkle afirma que la conversa és la base de la democràcia i els negocis; en l'esfera privada, sustenta l'empatia, l'amistat, l'amor, l'aprenentatge i la productivitat. Convertim-nos, doncs, en defensors de la conversa de carn i ossos, la de tu a tu, i diguem-nos les coses a la cara.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Llarga vida a l'art

Publicitat
Publicitat