Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Roger Argemí

Roger Argemí

Igualada, 1998. Cantant, compositor, estudiant de periodisme i economia. (Objectiu) i reflexiu. Obsessionat per transmetre la meva manera de veure el món a través de melodies, lletres i ara articles d’opinió. Encara podem fer un món millor.

Opinió

'OT' i els artistes del segle XXI

El retorn d’Operación Triunfo a La 1 de TVE està sent, indubtablement, un èxit. Tot i no superar el seu principal competidor en horari de prime time els dilluns a la nit, cada setmana s’acosta més a la sèrie de Telecinco La que se avecina, assolint quotes de pantalla properes al 19%. A més, s’ha creat un fenomen social i cultural al voltant d’aquest format que implica no només la televisió, sinó una revolució constant a les xarxes socials i plataformes digitals. Trending topic permanent a Twitter, continguts a YoTube que superen el milió de visualitzacions, presència de les cançons setmanalment a les llistes de tendències virals a Spotify i firmes de discos amb cues quilomètriques fan del programa una indiscutible revelació de la temporada de tardor.

La clau d’aquest boom és que el programa, a més d’una gala setmanal, és una acadèmia que forma els concursants com a artistes en tots els aspectes, tant a nivell musical com professional. Amb els participants aïllats de la realitat durant un trimestre sencer, aquesta formació ininterrompuda s’emet a través de YouTube a mode de reality, provocant unes sinergies entre els diferents mitjans que desemboquen en un espectacle televisiu que, tot i centrar-se en la faceta musical, també origina un cert grau d’interès personal. Alguns dels noms més destacats que han passat per aquest programa són David Bisbal, Chenoa, Pablo López, Elena Gadel o Manuel Carrasco, tots artistes consolidats de l’escena musical.
 
Fixeu-vos-hi bé. D’entre tots aquests noms, la productora no fa un càsting per escollir els millors cantants, només cal observar altres formats de la televisió amb talents molt més espectaculars; no hi són els millors ballarins, ni els concursants més bells, ni tampoc els més estrambòtics; però sí que són naturals, tenen passió pel que fan i, el més important, han aprofitat la plataforma per continuar amb les seves carreres artístiques un cop fora.
 
I és que, no ens enganyem, els artistes del segle XXI no es dediquen només a cantar. Hi ha molts factors que entren en joc a l’hora de portar una carrera musical. L’exemple més hiperbòlic que la veu no és el més important en una carrera musical el trobem en la formació Milli Vanilli, el grup amb veus d’uns cantants que no apareixien ni als vídeos ni a les fotos promocionals. Tot i que van ser guanyadors d’un Grammy l’any 1990, el frau no els va acabar sortint bé. Segurament no haurien durat tant a la nostra dècada per la interacció constant amb els seguidors, però és evident que la veu no ho és tot.
 
Tot suma. Cal cantar bé, compondre bones cançons, fer concerts, tenir una imatge adequada, però també tenir paciència, ser capaç de sacrificar-se i anteposar l’art a molts altres aspectes. Utilitzar els mitjans tradicionals, però també adaptar-se a les noves tecnologies i fer servir les xarxes socials… I, sobretot, tenir idees i treballar per fer-les realitat.
 
Al final de tot, molts es plantegen a quin lloc queda relegada la música en tots aquests processos. Probablement la música segueix essent essencial, però les regles de joc són les que són i els artistes s’hi han d’adaptar. El públic és el que acaba manant, i Operación Triunfo seguirà augmentant la seva audiència.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Llarena està quedant atrapat en la seva pròpia teranyina

Publicitat
Publicitat