Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Notícia

L'aeroport de Lleida-Alguaire tanca la temporada d'hivern amb 25.000 passatgers

El Govern negocia la continuïtat dels vols organitzats pel tour-operador britànic Neilson Thomas Cook i vol atraure activitat industrial

aeroport de Lleida-Alguaire, terminal,
Imatge general de l'exterior de l'aeroport de Lleida-Alguaire, des de davant de la terminal, aquest diumenge. (Foto: ACN)
L'aeroport de Lleida-Alguaire ha tancat la temporada d'hivern amb un lleuger increment de passatgers respecte de les darreres temporades i ha arribat a la xifra dels 25.000, segons ha informat el Departament de Territori. Han estat sobretot esquiadors britànics i israelians que tenien com a destinació final les estacions andorranes.

Aquest diumenge s'han enlairat els dos últims avions des de l'aeroport lleidatà fins al de Londres-Gatwick organitzats pel tour operador Neilson Thomas Cook, que aquest hivern també ha ofert rutes a Manchester i Birmingham. A més, ha estat el darrer dia d'operacions del conveni entre Neilson i la Generalitat que comprometia la companyia a volar cinc hiverns des d'Alguaire. El Govern ja negocia amb el tour operador la renovació de l'acord i també manté contactes amb altres aerolínies, però de moment l'única activitat comercial que mantindrà la infraestructura serà la línia regular d'Air Nostrum a Palma de Mallorca, amb dos vols setmanals. L'executiu i la resta d'institucions del territori també prioritzen diversificar l'activitat de l'aeroport reforçant-ne els usos industrials, ja sigui el transport de mercaderies o amb empreses de serveis vinculats al sector aeronàutic.
 
El tour operador Neilson va començar la temporada el 20 de desembre amb quatre vols setmanals cada diumenge procedents de Manchester, Birmingham i dos de Londres- Gatwick. Diumenge passat, 3 d'abril, van acabar les operacions a Manchester i Birmingham i aquest diumenge s'han enlairat els dos últims a la capital britànica. Portaven, en total, 406 passatgers. Poc després de les deu ha sortit l'avió de Thomas Cook amb 219 passatgers i a les onze ho ha fet el contractat pel tour operador a la companyia escandinava Norwegian, amb 187 persones a bord. El segon ha sortit amb una hora de retard per un problema tècnic. Durant tota la temporada l'hora de sortida d'aquest vol era les 11.45 hores però aquest diumenge, en ser l'últim dia, estava previst que s'enlairés a les 10.00 hores.

Neilson ha usat l'aeroport durant disset diumenges. D'aquests, només el 27 de desembre hi va haver una incidència per boira i els avions els van redirigir a l'aeroport de Reus.

El responsable de la companyia a Andorra, Iain Archer, ha explicat que aquesta temporada han tingut uns 11.500 clients (el doble en trajectes d'anada i tornada), una xifra similar a la de l'any passat però inferior als 14.000 que van tenir el primer dels cinc anys del conveni. L'ocupació dels avions ha rondat el 95%. Encara han estat una minoria els que han triat l'estació de Baqueira Beret en comptes d'Andorra, prop de 200, però són més del doble que l'any passat i la satisfacció és molt alta, segons Archer. De fet, ha comentat que si Neilson continua operant a Alguaire la voluntat és potenciar aquest destí. 

La negociació està en marxa i la setmana que ve hi ha prevista una nova reunió amb Aeroports de Catalunya. Archer ha admès que s'està parlant també amb els aeroports de Reus, Perpinyà i Tolousse. El responsable de la companyia a Andorra ha destacat que al llarg dels cinc anys de conveni "han millorat molt les nostres operacions a Alguaire" i ha destacat el bon funcionament de la instal·lació. Com a punts forts de l'aeroport lleidatà ha destacat l'"exclusivitat" que tenen per operar i també les bones comunicacions per carretera amb el Pirineu. El punt feble són les afectacions per la boira, però ha recordat que aquest hivern només hi ha hagut una desviació per aquest motiu.

Aquest any la novetat va ser que el tour operador britànic va contractar avions més grans de la companyia escandinava Norwegian Air, de gairebé 200 passatgers (excepte l'avió de Birmingham, d'uns 100 passatgers).

D'altra banda, Arkia, la companyia de tour operació israeliana, va iniciar els vols d'hivern el 15 de gener, amb un vol a la setmana, i la va finalitzar el 25 de març. Durant aquest període va transportar més de 2.000 turistes israelians per visitar el territori i anar a esquiar durant una setmana.

Finalment, Air Nostrum ha continuat amb els seus vols a Palma de Mallorca els divendres i diumenges. Aquesta temporada d'hivern ha dut 3.020 viatgers.

Aeroport "consolidat", segons el Govern

Pel delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, després de cinc anys de tour operació des de Gran Bretanya a Lleida-Alguaire l'aeroport "s'ha consolidat", de manera que "ningú ja no el posa en aquella caixa dels aeroports que no tenen passatgers, és plenament operatiu, sabem que té grans avantatges per accedir al Pirineu des de la banda sud i que opera amb normalitat els 365 dies de l'any". Les úniques incidències en els darrers anys han estat motivades per la boira, que ha obligat a desviar a Reus algun vol. Aquesta temporada d'hivern va passar el dia de Nadal, que era divendres i va afectar els vols d'Air Nostrum, i el diumenge 27 de desembre, quan els vols de Neilson Thomas Cook van haver d'aterrar a l'aeroport tarragoní.

Segons Farré, "en termes generals les xifres són molt estables perquè, al cap i a la fi, el mercat que tenim és el mateix, per tant, hi ha increments o decrements anuals molt limitats que acaben depenent força més dels dies de boira que hi hagi hagut".

"Fronts oberts" per aprofitar altres avantatges de l'aeroport en una nova "orientació estratègica"

Ramon Farré ha remarcat que l'aeroport de Lleida-Alguaire té "altres avantatges" més enllà de "la seva proximitat amb el Pirineu, les seves bones condicions de pista o la seva amplitud". I aquests "trumfos" són que els haurien d'atreure activitats de caràcter industrial. En aquest sentit, ha detallat les bones connexions amb la resta de Catalunya i amb l'Aragó, "dos territoris de molta activitat industrial i comercial", i el fet de disposar de 300 hectàrees al voltant de la infraestructura i també d'un cel aeri molt poc congestionat. El delegat de la Generalitat a Lleida ha insistit que també es treballa per posar en valor aquests actius "perquè no volem tenir només tour operació d'hivern, sinó que volem obrir l'aeroport a altres activitats de caràcter industrial". "Tot això no es fa d'un dia per l'altre, però en aquests cinc anys sí que hem aconseguit que des de fora se'ns vegi com un aeroport plenament operatiu, amb totes les condicions, a prop de l'àrea de Barcelona, ben situat territorialment a l'Estat espanyol... i això ens fa albirar esperances de tenir èxit en aquesta nova orientació estratègica".

En tot cas, encara que Farré assegura que hi ha "molts fronts oberts" per intentar aprofitar les noves oportunitats de l'aeroport, de moment falta que arribin les concrecions. Per això, amb vistes a aquest estiu no s'esperen operacions noves, només els vols d'Air Nostrum a Palma.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Manifest

Publicitat
Publicitat