Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Notícia

Les obres de Sixena, acordonades a Catalunya

La vicepresidenta Neus Munté assegura que l'executiu català no permetrà que les peces puguin sortir del MNAC ni del Museu Diocesà de Lleida sense autorització del conseller de Cultura

monestir de Sixena, murals, obres d'art, litigi, Aragó, Catalunya, Lleida
Imatge d'un dels murals de Sixena. (Foto: Arxiu)
El Govern va acordar ahir que els béns procedents del monestir de Sixena, a l’Aragó, i que formen part del fons museístic del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i del Museu Diocesà de Lleida no puguin sortir de les seves dependències sense prèvia autorització del conseller de Cultura. L’executiu català entén que pot prendre decisions sobre el patrimoni cultural mentre estigui ubicat a Catalunya, encara que sigui de manera provisional. “És evident que és un litigi que no ha arribat al seu fi, però entenem que tenim tota la legitimitat i la jurisprudència per generar aquesta cobertura i aquestes garanties”, argumenta la portaveu del Govern, Neus Munté, en la roda de premsa posterior al Consell Executiu.

El Govern ha pres aquesta mesura per evitar que les peces puguin marxar a Aragó si així ho ordenés un jutge. Emparant-se en la sentència del TC que assenyala, segons el Govern, que “la competència relativa a la protecció dels béns historicoartístics procedents del monestir de Sixena que es troben a Catalunya corresponen a aquest territori”, subratllen que la Generalitat té competència exclusiva en la protecció del patrimoni cultural català, que inclou la conservació, la reparació, el règim de vigilància i el control dels béns, d’acord amb el que estableix l’Estatut.

Finalment, el Govern apel·la a una sentència del TS del 26 de maig de 2015 per argumentar que la Generalitat pot exercir les competències en aquest àmbit sobre els béns amb valor cultural que “estiguin ubicats al seu territori, encara que hi siguin de manera provisional”.

La nova polèmica

En ple procés judicial entre Catalunya i Aragó per les pintures murals de Sixena, la setmana passada es va obrir un nou conflicte per la subhasta d’un bressol de plata del segle XVI que era també propietat del monestir, conflicte que va acabar amb un segrest judicial.

Una sala de subhastes de Barcelona va anunciar la venda d’un bressol de plata procedent del cenobi aragonès, propietat d’un particular després d’haver-li regalat la priora. La Generalitat va aturar l'operació amb l’argument que aquesta era una peça catalogada des del 1994 i que no havia estat informada de la seva venda per part dels propietaris. Posteriorment, la policia, per ordre d’un jutge d’Osca, va confiscar a peça i la va traslladar a Aragó.

Cronologia del litigi

Les pintures, que daten del segle XII, van ser traslladades a Barcelona després d’un incendi al monestir de Sixena durant la Guerra Civil i l’Ajuntament de Barcelona les va restaurar. El MNAC les té en dipòsit des de l’any 1940 i des de 1960 estan exposades al públic com una de les grans obres mestres de la col·lecció del Museu. 

El Govern de l’Aragó, a finals d’agost de 2013, va reclamar els frescos a Catalunya en considerar que, “legítimament”, els béns pertanyen a la congregació de l’orde de Sant Joan de Jerusalem, propietari del monestir, i que se'ls van endur a Catalunya “sense cap títol jurídic de propietat”.  En la defensa, Joan Guitart, que va ser conseller de Cultura de 1988 a 1996, va confirmar que el 1992 va signar amb les monges del monestir de Sixena un contracte per cedir de manera indefinida les pintures a la Generalitat, un contracte que la part aragonesa diu que és “fals”. Els representants aragonesos insisteixen, però, que les pintures van ser “robades” i els catalans insisteixen que van ser “salvades” després d’un incendi el 1936. 

El 27 de febrer de 2015 Osca va acollir el judici entre l’Aragó i Catalunya per la propietat de 97 peces d’art del monestir de Santa Maria de Sixena. Aragó demana la nul·litat de les vendes perquè considera que no se’n va informar al Ministeri de Cultura. La Generalitat, en canvi, defensa la legalitat de les compres d’uns béns que estaven a Catalunya des d’abans dels anys setanta i que “havien estat protegits per la Generalitat”.

El 8 d’abril de 2015 el Jutjat de primera instància número 1 d’Osca va dictar sentència, que declarava la nul·litat de les compravendes fetes per la Generalitat els anys 1983 i 1992 i pel MNAC l’any 1994 i ordenava el seu trasllat al monestir de Sixena. Dos mesos després, l’11 de juny de 2015, la Generalitat i el MNAC van interposar recursos d’apel·lació contra aquesta sentència davant del jutjat d’Osca. Aquests recursos encara s’estan estudiant i mentre no hi hagi sentència ferma les 97 obres d’art de Sixena segueixen exposades a Catalunya.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

La ciutat òrfena de model comercial

Se7opinions

Publicitat
Publicitat