Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Notícia

Un estudi de la UdL revela que el 15% d'escoles catalanes no actuen en diversitat cultural

El treball constata que els centres que ho fan aborden aquest assumpte al currículum

GlobaLleida, emprenedoria, escoles, Ensenyament
Aula d'una escola de Lleida. (Foto: Arxiu)
Un 15% de les escoles catalanes no realitza cap acció o activitat relacionada amb la diversitat cultural segons es desprèn de l'estudi "La diversitat cultural i religiosa als centres d'infantil i primària de Catalunya", que ha dut a terme el Grup de Recerca Anàlisi Social i Educativa (GRASE) de la Universitat de Lleida (UdL). La recerca s'ha fet a partir d'una mostra de 380 centres, del més d'un miler existents, segons dades de la Generalitat el curs 2013-14. Pel que fa al 85% de les escoles que treballen aquesta temàtica, un 60,3% ho fan al currículum, un 32% organitzen jornades interculturals, un 27% adapten els menús i un 10,5% aborden la diversitat religiosa, tal com recullen les conclusions de l'estudi de la UdL.


Segons informa la UdL, els investigadors han constatat que un 78% dels centres que no actuen en diversitat cultural argumenten que no ho fan perquè no en tenen, mentre que un 3,4% afirmen que no és necessari fer res en aquest àmbit. La major part, un 84%, són centres que compten amb menys de 200 alumnes i un 37,1% només tenen fins a un 5% de presència d'alumnat d'origen estranger. Pel que fa al 85% de les escoles que sí que treballen aquesta temàtica, un 60,3% ho fan en el currículum, un 32% organitzen jornades interculturals, un 27% adapten els menús i un 10,5% aborden la diversitat religiosa.
 
Aquestes són les actuacions que més s'executen en diversitat cultural i que són més comunes en els centres que reben suport extern per treballar la diversitat i que compten amb més presència d'alumnat forà. Les accions menys usuals són les conferències (0,8%), l'adaptació curricular (1,1%), els projectes internacionals (1,3%) i la mediació intercultural (1,6%).
 
Les escoles que incorporen la interculturalitat en les àrees del currículum ho fan principalment en l'assignatura de medi, un 42,9%, seguida de la d'ètica/valors socials, un 25,3%, i de religió, un 22%, tot i que gairebé un 24% asseguren que ho fan de forma transversal, és a dir, en diferents matèries, tal com expliquen des de la Universitat de Lleida.
 
L'estudi, finançat en la convocatòria d'ajuts a projectes de recerca en l'àmbit de la diversitat religiosa de l'AGAUR, també va preguntar si els centres impartien classes de llengua o de cultura d'origen de les famílies/alumnes estrangers. Només el 6,9% ho fan i, majoritàriament, en horari extraescolar. D'aquests, el 84% fan àrab i el 12% xinès. Respecte de si es feien classes sobre cultura i/o llengua gitana, només el 0,3% ho oferien, també com activitat extraescolar.
 
Finalment, i pel que fa a la formació dels docents per atendre la interculturalitat, la majoria de centres, un 77,9%, creu que és suficient, un 15,5% insuficient i un 2,4% que no els cal. Val a dir, però, que el 18,7% dels centres que l'han considerat insuficient són les escoles amb més d'un 20% d'alumnat d'origen estranger.
 
Respecte de les temàtiques, en primer lloc apareix la necessitat de formar-se en la cultura de les famílies/alumnes presents a l'escola. Així ho expressen de forma espontània un 28,7%. La següent temàtica que es demana és la resolució de conflictes (21,8%), seguida de l'adaptació del currículum a la diversitat cultural (15%). Un 21,8% dels enquestats, però, afirma que no necessiten cap formació, tenint a veure aquesta resposta amb la major o menor presència d'alumnat d'origen estranger.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Admirat Josep

Se7opinions

Publicitat
Publicitat