Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Notícia

La Diputació de Lleida farà un pla extraordinari perquè els ajuntaments puguin fer front a inversions previstes

Hi espera destinar uns 20 milions d'euros gràcies a l'amortització dels últims anys, que ha permès reduir l'endeutament més de la meitat

Diputació de Lleida, esmorzar, Nadal
Pla general del president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, i altres membres del govern de la corporació, amb diversos representants dels mitjans de comunicació de Lleida. (Foto: ACN)
La Diputació de Lleida té previst impulsar un pla extraordinari que serveixi per finançar els ajuntaments de la demarcació perquè puguin fer front a inversions previstes. Segons el president de l'ens, Joan Reñé, es podrà fer a causa de ''l'amortització excepcional dels darrers anys, que ha permès reduir a més de la meitat l'endeutament del 103% que tenien el 2012 i que els permetrà anar a buscar crèdit per obtenir recursos per al 2017. D'aquesta manera, ha afegit Reñé, també es podrà compensar la ''desprogramació'' del PUOSC en el passat mandat del Govern i la ''més que previsible'' no programació per a l'actual davant de l'ofegament financer la Generalitat. La Diputació preveu destinar uns 20 milions d'euros a aquest pla.


L'amortització acumulada de la Diputació de Lleida en els darrers anys ha permès baixar l'endeutament del 103% del 21012 al 47% el 2015 i amb previsions que se situï al voltant del 30% el 2016 amb l'amortització dels 7 milions d'euros previstos. El president de la Diputació, Joan Reñé, ha justificat així el plantejament d'aquest pla extraordinari que servirà per finançar inversions previstes pels ajuntaments de la demarcació que no han pogut comptar amb els diners del Pla Únic d'Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC) a causa de la ''situació complexa'' de les finances de la Generalitat en el passat mandat i en el que ara comença.
 
Reñé ha afegit que amb el nivell de deute en una zona ''plausible'' entre el 50 i el 60% és possible anar a buscar recursos per fer el pla extraordinari i preveure les obres que ara no s'havien pogut plantejar. La xifra amb la qual està treballant l'equip de govern de la corporació municipalista ronda els 20 milions d'euros, ha dit el president, que també ha assenyalat que, tot i que el pressupost 2016 està tancat, hi ha la previsió d'augmentar partides un cop es liquidi el de l'exercici 2015.
 
Encara que no estan definides del tot, es tracta de partides com la de vies i obres que té una aportació limitada d'1 milió d'euros i que caldrà incrementar per fer possible els projectes que hi ha en llista i s'han de prioritzar; la del pla d'aigües, que també compta amb 1 milió d'euros en l'anualitat 2016 però que molt probablement s'incrementarà per tal que els ajuntaments puguin rebre una part més important respecte a la gestió de l'aigua, i també la del pla de camins, que compta amb 500.000 euros i que gràcies als romanents de tresoreria i l'aplicació d'inversions financeres sostenibles es podrà incrementar substancialment per tal de fer front a les ''demandes reiterades dels ajuntaments'', tant del Pirineu com de la plana, pel que fa la gestió dels camins de titularitat municipal.
 
Carreteres estatals ''tercermundistes'' a Lleida
 
Després de la publicació de l'informe del RACC assenyalant diverses carreteres lleidatanes com algunes de les que estan en més mal estat de la xarxa viària, el president de la Diputació de Lleida ha lamentat que la demarcació tingui encara carreteres ''tercermundistes'', sobretot les estatals, que encara estan com fa trenta o quaranta anys.
 
Reñé s'ha mostrat indignat pel fet que algunes d'aquestes carreteres siguin eixos de comunicació importants, com la N-230 que va de Lleida a Vielha i comunica amb França, sobretot en el tram del túnel de Vielha, per on passen cada dia més de 400 camions carregats de mercaderies tot i ser una carretera de només dos carrils i plena de revolts. El president de la Diputació creu que l'Estat ''se'n riu de nosaltres'' quan planteja un projecte per al tram dels túnels de Sopeira.
 
També ha mencionat la carretera fins a Tarragona, per on Lleida fa passar 15 milions de tones de mercaderies fins al port, també per trams de només dos carrils. Tot plegat, ha afegit, "mentre veus que en altres indrets s'han construït autovies i millorat comunicacions amb un sectarisme extrem''.
 
Reñé ha fet aquestes declaracions durant el tradicional esmorzar de Nadal que la Diputació de Lleida ofereix als diferents mitjans de comunicació de la demarcació.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Del local al global

Publicitat
Publicitat