Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Notícia

L'artista japonesa Chiharu Shiota porta a la Fundació Sorigué les seves monumentals i intimistes instal·lacions

L'exposició "In the beginning was..." es podrà veure a Lleida del 9 d'octubre al 31 de març de 2016

Chiharu Shiota, Fundació Sorigué, In the beginning was, pedres, llana
L'artista Chiharu Shiota, teixint pedres amb llana negra per a la instal·lació "In the beginning was...", que dóna nom a l'exposició. (Foto: ACN)
Chiharu Shiota porta a la Fundació Sorigué de Lleida l'exposició "In the beginning was...", una mostra amb què l'artista japonesa, a través de quatre grans instal·lacions, vol evocar temes com ara l'absència, l'existència, la memòria i a la relació d'un mateix amb el seu entorn a partir de la utilització dels colors roig i negre i de llana i pedra, segons ha explicat la galerista de Shiota a l'Estat, Nerea Fernández, durant la presentació de l'exposició que s'ha fet aquest dimecres a la mateixa Fundació.


La principal obra que dóna nom a l'exposició "In the beginning was..." (2015), frase amb la qual comença l'Evangeli de Sant Joan, és una instal·lació inèdita creada especialment per Chiharu Shiota per a la Fundació Sorigué. Per primera vegada, l'artista utilitza pedres en la seva obra. "He volgut connectar dues realitats, la pedra com a origen de l'univers i de la humanitat i com a origen de Sorigué", ha explicat Shiota.
 
La instal·lació, de 440 metres quadrats, està realitzada també amb fil negre com a símbol de les emocions. Les pedres s'entrellacen en una densa trama de forma circular que, alhora, es pot observar com una constel·lació estel·lar i com una representació del Big Bang amb què es va originar l'univers. "Vaig sentir que hi havia un espai comú entre l'univers que hi ha dins meu i el que hi ha a fora i que el meu cos era el més proper a l'Univers", ha explicat l'artista sobre la monumental instal·lació, tot afegint que "potser quan la vida d'algú acaba es dissol en l'Univers".
 
La mostra s'acompanya d'una altra peça a gran escala, "Over the Continents" (2015), per a la creació de la qual Shiota ha utilitzat 545 sabates usades donades per persones anònimes i persones properes a la Fundació Sorigué. I és que, segons Chiharu Shiota, "les sabates comparteixen les històries de les persones que les han portat". Els calçats estan lligats en forma de ventall mitjançant fils vermells que pretenen simbolitzar la unió de tots els records que representen, ja que cada sabata està acompanyada d'un missatge del seu antic propietari.
 
La instal·lació "His Chair" (2005), la primera amb què es troba el visitant, està construïda a partir de finestres velles del Berlín Oriental que van ser abandonades en els anys noranta del segle passat i que l'artista -resident a Berlin des de fa dinou anys- va recollir. Shiota ha comentat que "quan veia aquestes finestres m'impressionava pensar en les històries i sentiments de les persones que havien estat mirant a través d'elles". Per l'artista, les finestres es converteixen en murs que separen el món interior i exterior de les persones".
 
"His Chair" és una primera aproximació del site-specific que l'artista japonesa desenvoluparà per al projecte Planta que la Fundació Sorigué porta a terme a les seves instal·lacions de Balaguer. El treball, que estarà enllestit en un any, s'instal·larà sota terra, a una profunditat d'uns set metres, i la gent podrà observar des de dalt, a través de les finestres, les històries que hi ha darrera, segons han avançat la mateixa Shiota i la directora de la Fundació Sorigué, Ana Vallés.  
 
La quarta instal·lació que conforma l'exposició presenta dues obres, "Bathroom" i "In The Bathroom", que per primer cop dialoguen entre si. Es tracta de dues peces realitzades en diferents moments, tot i que en ambdues l'artista reflexiona sobre els records que no es poden esborrar. En el vídeo "Bathroom" (1999), el fang vol esdevenir una metàfora dels orígens dels quals l'artista no es pot despendre. La instal·lació amb la sèrie fotogràfica 'In the Bathroom' (2002).  
 
Com a nexe entre les diferents instal·lacions que formen la mostra es presenten diversos llenços cosits que s'entenen com a variacions bidimensionals dels objectes tridimensionals de Chiharu Shiota.  
 
L'exposició, que es podrà veure fins al 31 de març de 2016 a la Fundació Sorigué de Lleida, ha estat possible gràcies al treball de més de setanta hores d'una trentena de persones, entre els quals estudiants de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UdL i treballadors i membres de l'equip de la Fundació Sorigué. En total s'han utilitzat 3 tones de pedres procedents d'una de les graveres de Sorigué, 350 quilòmetres de fil negre i vermell, 200 finestres i les 545 sabates.  
 
Chiharu Shiota

Chiharu Shiota va néixer el 1972 a Osaka (Japó). És reconeguda per les seves grans i intricades instal·lacions que exploren les relacions entre el cos humà, la memòria i la pèrdua. Formada en dibuix i escultura, durant els seus estudis va desenvolupar la pràctica de l'"art de la performance".
 
Actualment, el pavelló japonès de la 56 Biennal de Venècia (Itàlia) alberga la seva exposició individual. A més, ha participat en innombrables exposicions internacionals com ara la Trienal d'Aichi de Japó el 2010; la Biennal de Gwangju de Corea del Sud el 2006, i la Trienal de Yokohama de Japó el 2001, entre d'altres.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Fruita amb injustícia social

Publicitat
Publicitat