Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Notícia

L’equip de govern del Consell Comarcal de les Garrigues ataca Esquerra Republicana per maquillar la seva mala gestió en residus

Aquest article d’opinió és la resposta a l’escrit de l’actual equip de govern del Consell Comarcal de les Garrigues en el qual s’acusa a Esquerra Republicana de Catalunya d’intentar enganyar a la ciutadania; en aquestes ratlles demostrarem qui pretén enganyar a la ciutadania tirant “pilotes fora” per la seva mala gestió en residus.

De vegades, quan s’observa que t’has equivocat en aplicar un tipus de gestió i veure el problema que tens davant, es mira endarrere per buscar algun tipus de justificació. En primer lloc, si bé és cert que el Pla d’Inversions de l’Agència de Residus de Catalunya per al període 2005-2012 preveia una inversió de 4 milions d’euros a les la comarca de les Garrigues, també ho és que aquest Pla només ha estat sobre el paper. Per tant, voler atribuir aquesta no inversió a la gestió d’Esquerra Republicana de Catalunya al Consell Comarcal durant els anys 2007-2011 i no a pròpia Agència de Residus, és una afirmació no ajustada a la realitat. 

D’altra banda, cal recordar que en els 32 anys d’història del Consell Comarcal de les Garrigues, durant 28 anys ha estat governat per CiU/Pdecat i 4 per ERC amb coalició amb el PSC -que és qui gestionava aquest tema durant aquesta legislatura- per tant, intentar fer creure a l’opinió pública que la mala gestió en residus és culpa de la nostra formació és realment xocant.

També s’equivoquen quan ens acusen de no voler fer el nou abocador l’any 2009 i, a més, ens diuen que disposàvem de 4 milions per a fer-lo pagats integrament per l’Agència de Residus de Catalunya. Afirmen això en base a un document que s’anomena Pla Territorial Sectorial d’Infraestructures de Gestió de Residus Municipals de Catalunya 2007-2012, que es va aprovar pel decret 16/2010 i que,realment preveia una actuació per als anys 2011 i 2012, i tothom sap que des del juliol del 2011 va tornar a ser Convergència i Unió qui governava al Consell Comarcal. 

En qualsevol cas, aquests diners no es van concedir ni el 2009, ni el 2011, ni ho han estat mai; és per aquest motiu que, per allargar uns anys més la vida de l’abocador, es va haver de dur a terme una actuació d’urgència pactada amb l’Agencia de Residus de Catalunya i consensuada i acordada amb tots els grups polítics amb representació al Consell Comarcal, que en aquell moment eren Convergència i Unió, Esquerra Republicana de Catalunya i el Partit dels Socialistes de Catalunya.
 
En segon lloc, l’escrit de l’actual equip de govern al Consell Comarcal vol fer entendre que el tema del porta a porta és un mer caprici d’Esquerra Republicana, quan el porta a porta és el sistema recomanat per l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) i el sistema que apliquen les comarques de Catalunya que més reciclen, com per exemple la comarca veïna -amb característiques socidemogràfiques similars a les de les Garrigues- de la Terra Alta.
 
En tercer lloc, en l’escrit s’hi afirma que aplicar el porta a porta representaria un augment de costos del 70%; en canvi, en la pàgina 14, del 2n número de la revista del Consell Comarcal “Fem camí”, hi publiquen textualment “...el porta a porta suposa un encariment del servei entre 2 i 3 vegades el que costa el sistema actual”. Sembla ser, doncs, que l’equip de govern al Consell fa els números a la “tun-tun”. En tot cas, aquestes afirmacions mai han estat sustentades en un estudi tècnic seriós o, almenys si han realitzat aquest estudi no l’han fet públic i els emplacem a que ho facin.

A banda, si bé es cert que la recollida porta a porta augmenta el cost de la recollida, també ho és que en augmentar el reciclatge, augmenten els ingressos procedents dels materials reciclats. A més, al reduir la quantitat de residus que van a l’abocador, es redueix el cànon que aplica l’ARC a la quantitat que va al dipòsit, de manera que les despeses es compensen amb els ingressos i s’equilibra el sistema; per cert, l’ARC cada any va augmentat aquest cànon amb la finalitat de promoure el reciclatge per tal que, en els propers anys, aquest impost faci inviable econòmicament no reciclar. Així doncs, quan s’arriba a índexs alts de reciclatge, del 80 o 90%, com passa a la comarca veïna del Segrià, llavors el sistema del porta a porta és més econòmic que altres, com les illes de contenidors.
 
En quart lloc, en l’escrit anterior el propi Consell Comarcal reconeix que, amb el sistema actual d’illes, la recollida selectiva a les Garrigues arribarà al 40% l’any 2020. Una apreciació molt optimista tenint en compte que, actualment no s’arriba ni al 30% i mantenim un dels pitjors índexs de Catalunya. Per tant, tot i reconèixer que no s’arribarà a l’objectiu fixat per la UE del 50% (que la Generalitat ha establert en el 60%) i que, per tant, les sancions als municipis estan assegurades, no es proposa cap actuació conjunta per revertir aquesta situació des del Consell Comarcal, que és el gestor dels residus a la comarca, sinó que s’emplaça els ajuntaments a que ho facin de manera individual. 
 
Per acabar, demanem a l’equip de govern del Consell Comarcal que, donat que –i gràcies al Grup d’Esquerra Republicana de Catalunya– es va incloure al contracte de la recollida de 10 anys la possibilitat d’aplicar el Porta a Porta, que ho pactin de manera global amb l’empresa adjudicatària i l’apliquin d’una vegada, procurant fer polítiques ambientals d’acord amb les directrius marcades per la Generalitat de Catalunya i la Unió Europea, que permetin que els garriguencs no ens haguem d’avergonyir de ser a la cua de Catalunya pel que fa al reciclatge i que no haguem de començar a assumir sancions econòmiques, a partir del 2020, per la mala gestió dels residus a la comarca.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

No sense la meva llar

Publicitat
Publicitat