Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Notícia

Presentació al monestir de les Avellanes de l’històric "retorn digital" dels sepulcres dels comtes d’Urgell

El projecte, que permetrà reproduccions fidedignes en pedra, suposa “un acte de justícia amb el territori”

Lucretia Kargère, Joan Reñé, Robert Porta, monestir de les Avellanes
Lucretia Kargère, Joan Reñé i Robert Porta, durant la presentació d'aquest dilluns. (Foto: Diputació de Lleida)
El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé; el director del monestir de Santa Maria de les Avellanes, Robert Porta, i Lucretia Kargère, conservadora del The Metropolitan Museum-The Cloisters de Nova York, han presentat aquest dilluns a l’església del monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes els treballs de col·laboració entre la Diputació de Lleida, el monestir i el Museu Metropolitan-The Cloisters que han permès la digitalització de les quatre tombes dels comtes d’Urgell que es conserven als Estats Units. La presentació del projecte s’ha emmarcat dins de les IX Jornades d’Història del Monestir de les Avellanes, que compten amb la col·laboració de la Diputació de Lleida a través de l’Institut d’Estudis Ilerdencs.

Reñé, durant la seva intervenció, s'ha mostrat convençut que la reproducció dels sepulcres suposarà un impuls per al territori en tots els sentits: artístic, patrimonial, educatiu, econòmic i també de justícia històrica, ja que permetrà, com ja ha passat amb d'altres projectes d’èxit que s’han dut a terme al nostre país (com per exemple les pintures romàniques de Sant Climent de Taüll), que hi hagi una gran empenta en el sector turístic.

Cal tenir en compte també que aquest projecte ha obert una porta a establir noves col·laboracions entre les tres parts implicades (Diputació, monestir i The Cloisters), a les quals cal afegir-ne una quarta, el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, que ha fet costat en tot moment al procés.

En aquest sentit, Robert Porta ha destacat la predisposició per part de The Metropolitan Museu amb l'objectiu de treballar plegats en el que, des de Nova York, s’ha considerat com “un projecte estratègic” que s’ha materialitzat en aquesta digitalització però també en el fet “d’establir relacions continuades entre els professionals d’ambdues parts per intercanviar coneixements i estudiar més i millor”.

Un bon exemple d’aquesta col·laboració entre totes les parts implicades ha estat la presència al Monestir de Lucretia Kargère, conservadora del The Metropolitan Museum de Nova York, que aquesta tarda oferirà la conferència "The tombs of the Counts of Urgell in The Cloisters" (Les tombes dels Comtes d’Urgell a The Cloisters).

​En la seva intervenció durant la presentació d'aquest dilluns, Lucretia Kargère ha coincidit amb Robert Porta a l’hora de dir que tot el procés ha estat força ràpid i que la digitalització ha estat fàcil “gràcies a la relació i el contacte directe” que hi ha hagut entre ambdues parts. Segons la conservadora de The Cloisters, la tecnologia 3D, que “avança molt de pressa i té uns mètodes molt innovadors”, permet “preservar moltes escultures i elements patrimonials que actualment estan mig destruïts”. L’objectiu principal és “aconseguir la màxima qualitat” en base a “dues tècniques principals: la fotogrametria i la digitalització en 3D”, que ofereixen “detalls molt específics de les tombes”.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Derrota de la justícia espanyola

Publicitat
Publicitat