Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Notícia

Les rebaixes activen el comerç

Els comerciants auguren un repunt de vendes en la campanya de rebaixes, un canvi de tendència dels últims anys a jutjar per l’augment de més del 6% durant el Nadal

rebaixes,comerços,Eix Comercial
Imatge d'un aparador de l'Eix Comercial. (Foto: Laia Dolcet)
Després de les vacances de Nadal, la rutina emprèn la marxa i, amb ella, un tòpic de cada any: les rebaixes.  Passat Reis, els establiments engeguen els dispositius per atreure visites i vendes mitjançant descomptes i promocions. Ofertes que van del 20 al 70% en alguns casos per donar sortida a aquells articles que no s’han venut durant la temporada. 


La secretària general de la Federació Provincial d’Empresaris del Comerç de Lleida (FECOM), Maria Rosa Armengol, apunta que els productes més venuts són la roba, el calçat i els complements. Quant a la previsió de vendes es percep un canvi de tendència després d’anys de caigudes. Armengol considera que, tot i que és complicat avançar com acabarà, “hi ha hagut un petit repunt durant el Nadal” i ara, en rebaixes, “esperem millorar respecte dls anys anteriors”. No obstant això, no es poden generalitzar les previsions perquè “depèn molt de l’establiment, la localització i també l’especialització de cada botiga”. Armengol remarca que, a banda de l’Eix Comercial, les rebaixes prenen molta importància en el comerç de proximitat, sobretot en barris com Balàfia, Pardinyes i Cappont, entre d’altres.

Llorenç González, president de l’Eix Comercial, es mostra satisfet ja que, segons explica, la campanya nadalenca ha augmentat entre el 2,30 i el 6,60% respecte del 2013. En el primer dia de rebaixes, les botigues han tingut una bona acollida de públic i vendes i “es preveu un repunt”. A més, “aquests dies que fa més fred la gent surt més a comprar”. 

Entre els articles més venuts, segons el president de l’Eix, l’augment fort ha estat en la venda de productes relacionats amb el parament de la llar. 
 
Avançament de les rebaixes

Aprofitant la suspensió de la llei de comerç català per part del Tribunal Constitucional, alguns establiments (sobretot les grans superfícies i franquícies) van optar per avançar l’inici de les promocions, començant el període de rebaixes el dia 2 de gener. Tot i això, Llorenç González considera que no es va notar perquè “la suspensió de la llei ha agafat per sorpresa” i “la gent no ho sabia”.
 
La legislació catalana, aprovada el febrer de 2014, establia un horari comercial limitat a 72 hores setmanals. Un fet que xocava directament amb la regulació estatal, que fixa el límit a un mínim de 90 hores. A més, la Generalitat exclou de l’horari comercial general aquells establiments de venda personalitzada o en règim d’autoservei sempre i quan la superfície d’exposició i venda no superi els 150 metres quadrats, mentre que la llei estatal atorga plena llibertat horària als que tinguin una superfície inferior als 300 metres quadrats. 

Aquesta mesura no està ben vista per molts comerciants que consideren que el model no facilita la bona convivència entre el petit comerç i les grans superfícies.  En aquest sentit, per exemple, González creu que aquesta liberalització dels horaris comercials és innecessària, perquè obrir més dies no implica un augment de vendes: “L’Eix Comercial va obrir el dia 12 d’octubre i va ser un fracàs i l’1 de novembre, que també vam obrir, va ser molt fluixet”. Així també ho considera el president de l’Associació de Comerciants de la Zona Alta de Lleida, Miquel Ballester: “Aquestes liberalitzacions no van d’acord amb el consum actual i l’horari comercial ja és prou gran”, perquè “cal optimitzar l’horari, no per més hores obert hi haurà més consum”.

Ballester considera que, tot i que encara roman la tradició d’esperar a les rebaixes per comprar roba i complements més per caprici que per necessitat, difícilment s’arribarà a les campanyes d’anys enrere, ja que “les vendes estan estancades i no es pot parlar de recuperació”.  A més, com que periòdicament es fan promocions i descomptes, “les rebaixes s’estan desdibuixant i, potser, d’aquí a deu anys no se’n parlarà”. D’altra banda, el comerç on line incrementa cada cop més: “Si ho comparo –apunta Ballester– creixo molt més en venda on line que en venda física”.
 
Comerç ‘on line’

Segons l’últim informe sobre el comerç electrònic difós per la Comissió Nacional del Mercat i de la Competència (CNMC), les transaccions on line van aconseguir un volum de facturació de 3.432 milions d’euros durant el quart trimestre del 2013, un 29,2% més que en el mateix període de l’any anterior. En conjunt, es van ingressar 12.731 milions d’euros, un 21,8% més.  Del total d’usuaris d’Internet, un 27,5% de la població compra a través de la xarxa i fins a un 43,2% de la població entre 16 i 74 anys ha realitzat operacions de comerç electrònic algun cop a la seva vida. Els productes i serveis més comprats són allotjaments de vacances, material esportiu i roba i entrades per a espectacles.

El perfil de comprador per rebaixes és molt heterogeni però, tal com apunta Ballester, hi ha compradors que visiten un cert tipus d’establiments només en període de rebaixes o aprofitant ofertes determinades. L’Elvira és de Balaguer i ha vingut a Lleida per comprar “aquells regals més pràctics que no fan il·lusió” com, per exemple, un pijama. Ara toca aprofitar les rebaixes en coses potser més útils que no hem comprat per Nadal. La Montse, l’Anna i la Núria vénen acompanyades per les seves mares i aprofiten la paga de Reis per comprar alguna cosa a les rebaixes: “Sempre trobem coses”. La Maria i la seva amiga també han decidit passar el matí de compres per adquirir alguna peça de roba i calçat. “Tenim uns 300 euros de pressupost”, apunten. La Cèlia i la Bàrbara són d’Osca i han vingut especialment a les rebaixes per comprar algun detall. Elles afirmen que, tot i que sí que hi ha grans descomptes, algunes superfícies han marcat peces com a “nova col·lecció“ quan no ho són. Tot i la bona afluència de públic, per a la valoració final caldrà esperar fins al 6 de març, data en què està previst que s’acabi la campanya de descomptes.
 

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

La ciutat òrfena de model comercial

Se7opinions

Publicitat
Publicitat