Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Entrevistes

“Em van fer obrir els ulls i dir: ‘Però la música que jo escolto per què no s’està fent en català?’”

Lildami Raper català

Lildami
Lildami és el raper català de moda. (Foto: Pol Alfageme/Clack)
Lildami, nom artístic de Damià Rodríguez, és el raper català de moda. Després de penjar la seva música autoproduïda a YouTube durant anys i de passar pel Sona 9, aquest 2019 el també conegut com "imparabla boy" ha tret el seu primer disc d’estudi, Flors mentre visqui. Produït per Sr. Chen i amb el segell de Halley Records, és un disc ple de col·laboracions de diferents artistes de l’escena musical catalana amb una proposta de rap transversal i, sobretot, en català. Aquest enginyer de 25 anys ha deixat la seva feina a la Seat per dedicar-se exclusivament a la música. I sembla que està realment “imparabla” a jutjar per la seva atapeïda agenda de concerts.
 

Júlia Solé. Aquest 2019 has tret el teu primer disc d’estudi. Com volies que sonés?
Lildami. No teníem una fórmula del que volíem fer perquè va sortir tot súper espontani. Ens vam tancar a Tarragona a casa d’en Chen, el meu productor, i vam dir: “Let it flow”. A veure què ens sortia. Sí que teníem clar que hi havia l’essència d’en Chen i la meva i que això no es podia perdre... i a veure com ho barrejàvem, que encaixés bé. Però no teníem cap premissa de si volíem sonar d’una determinada manera; vam fer el que ens va sortir. De fet, el millor del disc és que cada tema sona diferent; no hi ha un so general, sinó que és el que ens venia de gust a cada moment.

J. S. Les teves lletres s’allunyen dels temes que clàssicament ha tractat el rap.
Lildami. Sí, suposo que sí. Jo crec que el que és important -ja no en el rap, sinó en qualsevol tipus de música- és que el que tu estiguis cantant sigui real. A mi m’agrada escoltar música violenta, però si jo haig de fer música... seria lleig que si jo no he viscut aquest tipus de vida intentés imitar-la, parlar d’una cosa que no em pertoca. Llavors, jo crec que simplement se n’allunya perquè la meva vida està allunyada dels cànons típics que hi ha en el gènere.

J. S. Sovint fas referències a la cultura i l’imaginari col·lectiu catalans. Diries que ets un raper costumista?
Lildami. Bé, perquè hi ha inspiració de Manel, Els Amics de les Arts i tots aquests grups que són costumisme total... Però sí que a les cançons m’agrada molt fer servir referències que la gent pugui fer seves. Parlem de Detectiu Conan o, a l’últim disc, de Plats Bruts... coses que la gent que escolta la meva música té molt assimilades. Crec que són referències que mola escoltar. A mi, per exemple, em molaria escoltar-ho en una cançó. I crec que el que és xulo d’això és que, si jo escolto rap només americà, és molt xungo que faci referència a Plats Bruts -seria la bomba, però és molt "xungo" (riu). En canvi el que és està bé és poder escoltar una cosa que s’assembli al rap americà però que et parli de tu a tu i que et faci referències que puguis entendre perfectament.

J. S. Ha quedat demostrat que es pot fer rap en català. En quin moment se’n va adonar, Lildami, que això era possible?
Lildami. Jo ho vaig veure fa anys quan vaig conèixer la gent de Pawn Gang. Com que vaig conèixer la seva música va sorgir una amistat, i a mi em van fer obrir els ulls i dir: “Però, a veure, la música que jo escolto per què no s’està fent en català?”. I ells van ser els primers que van posar la pedra i van dir: “No, 'tio', aquí s’està fent trap -o rap- en català, que sona com americà però és d’aquí”. Clar que òbviament hi ha molts rapers abans: la gent d’Homes Llúdriga, Senyor Oca... i tota aquesta gent que estaven fent rap en català molt abans. Però jo crec que el gènere de Pawn Gang, tal com es va donar, a tanta gent com va arribar i amb el canvi del trap i tot això... han estat els que han posat de moda el rap en català.

J. S. No obstant això, com tu mateix dius en alguna de les teves cançons, el teu català no és el de Pompeu Fabra. Això t’ha costat algunes crítiques.
Lildami. Ja, sí, aviam... Jo crec que, per començar s’ha de diferenciar entre el català escrit i el parlat. El català escrit jo crec que, si has tingut una educació bàsica, saps escriure’l perfectament, però a l’hora de parlar-lo és una altra cosa. Jo, per exemple, que m’he criat a l’àrea metropolitana de Barcelona, que viu entre el mestissatge de la gent que va venir de fora de Catalunya a treballar i la gent catalana -per exemple, el meu pare és dev i ma mare és de Catalunya-, llavors això fa que, a l’hora de parlar-lo, facis molts barbarismes, però perquè és realment com es parla. Llavors, jo, a l’hora de fer cançons, canto com realment parlo; no intento falsejar res. Però sí que és cert que la gent té la pell molt fina. 

J. S. En aquest disc tens una cançó anomenada La dels Manel en la qual utilitzes la base d'El mar. Són un referent tot i ser lluny del teu gènere musical?
Lildami. A mi m’agraden molt. Soc bastant fan, la veritat, dels Manel. A veure, la cosa és: a Estats Units (tornem al de sempre), a l’hora de "samplejar" -o a l’hora de crear- s’agafen a la música clàssica americana, no? Beuen molt del jazz, del funky... tot això. Llavors, l’exercici que vam fer amb el Chen va ser: per què si estem fent-ho aquí hauríem d’agafar també els mateixos exemples que agafen ells? “Hosti, anem a fer alguna cosa d’aquí, alguna cosa que ja forma part de la cultura clàssica catalana, com els Manel”. I va sortir el tema.

J. S. De fet, el teu disc és ple de col·laboracions, i no només amb rapers.

« Hem volgut dotar el disc de personalitat; fer una cosa més transversal i que no fos rap només per a rapers »

Lildami. Sí, totalment. Bé, perquè, a part que n’hi ha molts amb qui hi havia una amistat prèvia i va ser “hòstia, tio, tinc l’oportunitat de fer el disc, i ja que cantes... molaria fer alguna cosa”, també hem volgut dotar el disc de personalitat en aquest sentit. Fer una cosa més transversal i que no fos rap només per a rapers, sinó que la gent que ve de fora del rap digués: “Ei, doncs això em pot agradar igual”. Perquè jo crec que això és un problema que ha tingut el rap sempre, o almenys el que s’ha fet aquí, a Espanya, durant molts anys, que ha estat rap per a rapers. Nosaltres hem volgut trencar això per fer una cosa més transversal, per això tenim col·laboracions amb Oques Grasses, amb el Pau Lobo de la Senyora Tomasa, amb la Suu, amb el Kid Pie de 31 FAM, òbviament, pel rotllo més rap, i després amb Dorian, que és indie pop... amb gent que creguéssim que podia sortir una cosa guapa però que, a part, ens molés molt el que fan.

J. S. Ja heu començat la gira, amb un estiu ple de concerts. Com plantegeu els directes?
Lildami. Doncs jo crec que són brutals. (riu) És lleig dir-ho, eh, però jo crec que estan molt bé! També perquè, per exemple, al rap nacional, a l’hora de fer concerts, si que n’hi ha alguns que fan uns concerts espectaculars, però normalment "cutregen" molt: no porten tècnic de llums, o les llums van acompassades amb la música, o si el disc està ple d’efectes, doncs en el directe no té aquells efectes... Llavors, dalt de l’escenari som tres: jo, el Chen i la Mariona; els tres som com el grup, i després tenim tècnic de so, tècnic de llums...  Llavors, el que vam fer, també gràcies al Chen -que té més experiència que jo- i a la Mariona, és intentar crear un espectacle ben assajat. Òbviament, que tingui els seus moments "punkis", perquè si no no seria un concert meu, però provar de fer una cosa que estigui ben preparada i que la gent tingui ganes de repetir. No anar, apretar el play i cantar i ja està, sinó fer una cosa que la gent pugui ballar, que pugui saltar, que pugui cantar... I no només estar allà drets movent les mans (que això és molt raper).

J. S. Tens gairebé 27.000 seguidors a Instagram. Què en penses de les xarxes socials? Són el súmmum del “postureig” o una oportunitat de màrqueting?
Lildami. Les dues coses. Clar, és que, d'una banda, a mi, les xarxes socials, i el YouTube sobretot, m’han permès que el meu hobby es pogués convertir en la meva feina. Però també és cert que fan fàstic, sobretot perquè hi ha una mentalitat de la societat avui en dia... No dic res de nou, eh, però entres a l’Instagram i veus que tothom és feliç; veus xavals de 20 anys que viatgen a llocs impressionants, que tothom s’ho està passant de puta mare... i potser jo també faig això, eh? Però veus això i el que crea a la gent és... frustració. Per això crec que és el súmmum del postureig i que és dolent però, alhora, ostres, a mi em va bé, no ho negaré. Més que com a eina de postureig, per a mi és una eina de feina que em permet transmetre la meva música, poder arribar a més gent i, cada cop, intentar que la pilota es vagi fent més gran. Llavors, que la meva feina també ha de tenir una part de postureig... sí; he de penjar fotos que estiguin bé, però perquè soc més una marca. Ho entenc, o sigui que sí, ho accepto. Però com a persona, no sé...

J. S. Més d’una vegada has dit que no saps cantar. De fet, tens una cançó que es diu No sé cantar. Però cantes. Cal cantar bé per ser raper?
Lildami. Vaig aprenent, vaig aprenent... Estamos trabajando en ello. (riu) Jo crec que és molt relatiu; cal ser pintor per pintar un quadre? No sé... Hauria d’haver estudiat alguna cosa relacionada amb la música per fer música? Però si després te’n vas a l’Àfrica i hi ha gent que no ha estudiat música en la seva vida però saben què és el que sona bé! Jo crec que, al final, l’art funciona més per impulsos i per intuïció que per una altra cosa. Llavors, òbviament, si saps cantar és molt més fàcil, però si no en saps, i justament amb el so que fem nosaltres, crec que pots fer coses. O si no cantar, rapejar, fer percussions...

J. S. Però alguna cosa deus fer bé, no? Quina creus que és la clau del teu èxit?
Lildami. No ho sé... és que no ho sé! (riu) Jo crec que la gent empatitza o fa seves les cançons; fem un tipus de música i parlem d’un tipus de coses que molta gent s’hi sent representada. Són lletres que parlen de tu a tu i que cadascú pot fer seves. Jo crec que és això, però no ho sé... Podria ser que soc guapo, però dubto que sigui només per això. (riu)

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Fem escola

Se7opinions

Publicitat
Publicitat