Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Entrevistes

"Som experts en la selecció de mels de la Península Ibèrica”

Ferran Alemany Propietari de Torrons i Mel Alemany

Ferran Alemany
Ferran Alemany és el propietari de Torrons i Mel Alemany. (Foto: Arxiu)

El Ferran, juntament amb el seu germà, el German, forma part de la cinquena generació d’una família que des del segle XIX ha viscut molt arrelada a la mel. Avui l’empresa Torrons i Mel Alemany s’ha convertit en un referent en la selecció i venda de les millors mels de tota la demarcació.

Gerard Martínez. Ens podries fer cinc cèntims de l’evolució de l’empresa a través de les cinc generacions familiars?
Ferran Alemany. I tant! La primera generació comença amb la padrina Mundeta, que va venir a viure aquí des d’Alberola al segle XIX i va començar a guanyar-se la vida fent una mena de caramels de mel i venent-los als aplecs, els dies assenyalats... Aquesta senyora va tenir un fill, que va ser el que va incorporar-hi les avellanes, i després va començar a fer el típic torró d’avellana i mel. Més endavant, aquest senyor i el seu fill van entrar dins del món de la producció de mel i, a principis del segle XX, van rebre formació d’un monjo del monestir de les Avellanes que havia viatjat molt i que els va poder ensenyar a criar abelles amb les tècniques europees més innovadores, que incrementaven la producció notablement. Això els va permetre tenir un excedent, cosa que aquí encara era molt difícil. Va ser aleshores quan van començar a establir vincles amb clients de Barcelona i a comprar mel d’altres apicultors. Tot això es va veure interromput per la Guerra Civil, en què havien d’amagar els excedents de mel dins d’unes cabanes perquè les forces d’intervenció no se’ls emportessin. Després de la Guerra Civil, ja als anys setanta, el meu pare va transcendir la comarca comprant mel a l’Aragó, i a poc a poc vam deixar de produir mel i vam passar a només comprar-ne. Avui dia podem dir que som experts en la selecció de tota la gamma de mels de la província.

G. M. I ara sou fins i tot a Marks and Spencer!
F. A. Sí, nosaltres tenim un distribuïdor a Londres que fa més de trenta anys va comprar un pot de mel nostra i li va agradar tant que va buscar la nostra adreça i ens va venir a conèixer a Os de Balaguer. Des d’aleshores ens mou el producte per allà. A més, aquesta empresa s’ha convertit en un referent en la importació de productes espanyols a Anglaterra i fa poc va presentar la nostra mel a la cadena Marks and Spencer. Al principi no els va interessar, però més endavant van descobrir la mel gurmet i els va agradar. A més, també tenim una persona que viatja presentant els nostres productes pels Estats Units, el Canadà, el Japó i la Xina. La nostra voluntat és expandir-nos allà on puguem.

G. M. La mel està de moda?
F. A. És veritat que la mel està recuperant el protagonisme, en part, gràcies a la criminalització que s’està fent últimament del sucre. I també és veritat que hi ha l’estèvia i altres edulcorants, però la mel és un endolcidor ancestral! A Alemany, per descomptat, hi creiem molt en la mel: és un endolcidor totalment natural. I últimament estem fent moltes col·laboracions, per exemple, amb curses, on als participants els obsequiem amb uns potets de degustació de la nostra mel, i de moment estan encantats.

G. M. Consideres que la vostra selecció de mels és de les millors del món?
F. A. Sí, totalment. Bàsicament perquè la Península Ibèrica es considera un dels millors llocs de producció de mel del món. Aquí hi ha una gamma de microclimes i unes floracions brutals, només comparables a les d’Itàlia o Grècia. Això també fa possible que totes les mels que es produeixen a la Península siguin molt diferents entre elles. No té res a veure la mel del Pirineu amb la d’Andalusia o Galícia.

G. M. I n’hi ha prou de tenir bona mel?
F. A. És com tot. No n’hi ha prou de tenir un bon producte: l’has de vestir bé, l’has de saber vendre bé. Nosaltres fins fa uns anys només teníem un bon producte i el vestíem com podíem. En els últims deu anys sí que li estem donant molta més força a aquest àmbit. També he de dir que hi ha moltes empreses que tenen molt bona presentació i promoció i prou. La nostra clau és que ho tenim tot molt ben parit.

G. M. Alemany va néixer com una empresa familiar i crec que la vostra intenció és que continuï sent així.

« No volem ser una gran multinacional ni créixer per créixer. A la nostra família no tenim aquest afany »

F. A. Sí, nosaltres no volem ser una gran multinacional, ni créixer per créixer. A la nostra família no tenim aquest afany.

G. M. Cinc generacions ja... Pots fer una predicció de cap on apunta la sisena generació?
F. A. Jo tinc una filla i un fill, i el meu germà, dues filles. Així que dones al poder! De fet, ja som una empresa molt femenina, i és que el 80% de la nostra plantilla són dones i, a més, tot això ho va començar una dona. A mi m’agradaria que l’empresa continués a la família, evidentment, però al final ho decidirà qui ho decidirà, no hi podem fer res. Però escolta, que encara som joves! 

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Del local al global

Publicitat
Publicitat