Publicitat

Set accents

Informació de proximitat i periodisme reflexiu

Publicitat

Canal

Per què una llanterna vol les teves dades?, per Gina Tost

llanterna
(Font: AMIC)
Amb tanta matança a Joc de Trons, n'hi ha una que potser us ha passat per alt. Una guerra silenciosa s'està disputant a la botiga d'aplicacions d'Apple, i no està agradant a alguns desenvolupadors.

En una de les últimes actualitzacions del sistema operatiu dels dispositius d'Apple, l'empresa ha incorporat un sistema a dins del mateix iOS per saber com consumim el temps els usuaris dins del dispositiu: quant de temps passem amb cada aplicació, diàriament o setmanalment, restringir l'ús d'algunes funcions per "desintoxicar-nos" o vigilar que no se'ns en vagi la mà el tema dels horaris del mòbil.

Aquesta setmana passada es coneixia la notícia que feia saltar totes les alarmes dels "ja-t'ho-deia-jo-que-el-mòbil-no-podia-ser-bo": L'App Store d'Apple està eliminant les aplicacions que disminueixen l'ús per "desenganxar-se" del telèfon o que controlen el que fan els fills amb el dispositiu. Els desenvolupadors afectats són onze de les disset apps d'aquest tipus més descarregades del mercat, i n'atribueixen la causa a que són competència directa.

Apple els va enviar un correu demanant certs canvis per poder mantenir la seva app a la botiga d'aplicacions o que serien eliminats en trenta dies.

Els desenvolupadors han declarat que ningú no es pot fiar d'una empresa com Apple, que elimina les apps que restringeixen l'ús o serveixen per al control parental, ja que estan eliminant directament la competència directa i tractant l'usuari de burro. Apple es defensava dient que tracten totes les apps de la mateixa manera, fins i tot les que competeixen amb ells mateixos i que tan sols intenten protegir l'usuari de possibles mals usos.

El sistema d'Apple no és perfecte, ja que només funciona la restricció si tot l'ecosistema és Apple. No hi ha suport per Android. Algunes de les aplicacions eliminades sí que servien per a tots els sistemes a la vegada i oferien funcionalitats que Apple ara mateix no té. Però sincerament, quan jugues "a casa d'algú", has d'acabar assumint les seves normes, i si no, no hauries d'haver premut aquell botó de "He llegit els termes i condicions i estic d'acord amb el que s'hi explica". Com a mínim has de jugar-hi fins que un òrgan regulador posi els ulls a sobre i decideixi si és just, correcte i legal, o no.

Però atenció, perquè ara mateix fem un stop abans que us poseu tots de part dels "pobres desenvolupadors" que estan tancant el seu projecte per culpa d'Apple.

I és que una app que restringeix l'ús del telèfon mòbil, controla què fan els teus fills amb el mòbil o ajuda a desenganxar-te del dispositiu, és per concepte una app a la qual li estàs donant tota la legitimitat perquè espiï tot el que estàs fent amb la tecnologia. Una app d'aquestes ha de veure totes les apps amb què navegues, jugues i compres, i també a quina geolocalització ets en tot moment. Exactament el mateix que fa Facebook, o el que fan les apps que col·loquen els marits a les seves dones a l'Arabia Saudí per saber què fan en tot moment.

Però clar, una app està venuda com a "protegeix als teus fills" o "retalla la teva addicció al telèfon" i l'altra és una app opressiva per a les dones. Tot depèn, com sempre, de l'ús que se'n faci, però en aquest cas també quina etiqueta li posem des del departament de màrqueting.

Ja fa anys Google i Apple van eliminar moltes apps tipus llanterna de la seva botiga d'aplicacions, ja que també espiaven els usuaris. ¿Per què una llanterna necessita conèixer els meus contactes, la localització i recuperar aplicacions que s'estan executant? Doncs bàsicament era un software de control amagat dins d'una inofensiva llanterna. Aquest cas del 2019 és bastant més invasiu i la ratlla de fins on és legal que una empresa tingui totes les dades és més fina i gris que mai.

La conclusió a la qual hauríem d'arribar és que l'usuari hauria de saber què està donant a canvi, què està oferint i si té alguna alternativa, però com sempre l'usuari no llegeix i no li interessa perquè ni ho sap ni ho vol entendre. Potser les botigues d'apps estan tractant l'usuari d'imbècil i irresponsable, però vistos els antecedents, no m'estranya. Tot depèn de com es plantegi el màrqueting.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 
Publicitat

Edi7orial

Manifest

Publicitat
Publicitat